Jak se nám spolu prezentovalo v roce 2019?
Je konec roku a mě jímá velká chuť ohlédnout se zpět a probrat se dobrodružstvími, vzlety i pády, které mě za poslední rok provázely. Pokud byste chtěli nahlédnout do mého lektorského deníčku, jste vítáni.
Prezentace nebo design - hop nebo trop
Rok 2019 pro mě začal intenzivím přehodnocováním priorit. Rozloučila jsem se s velkými pražskými klienty, pro které jsem designovala pod vlajkou Court of Moravia a první půlku roku strávila hledáním toho, jak by mohla vypadat moje práce do budoucnosti. Kolik chci, aby v mém životě zabíral design a kolik prezentační trénink? A kolik prostoru mi pak zbyde na rodinu?
Výlet za IDEO
Protože jsem měla víc času, mohla jsem si do života pustit víc dobrodružství. Asi největší vystoupení z komfortní zóny byl výlet do Mnichova za světovým designovým studiem IDEO, kde jsem dva dny trénovala juniorní designéry ve storytellingu a pomáhala jim připravovat klientské prezentace. IDEO je pro mě léta vzorem, zdrojem inspirace a know how a možnost chvíli u nich pobýt, poznat prostředí, kde pracují a mluvit se zkušenými designéry byl obrovský dárek, ze kterého budu čerpat ještě dlouho.
Kluci taky potřebují být slyšet
Druhou novinkou pro mě byl po dlouhé době individuální rétorický trénink s mužem. A ještě s tak super mužem, jako je Honza Mayer z Dataweps. Dost jsem si užívala paralely a rozdíly v tréninku žen. Lidé, se kterými pracuji, mají všichni s rozezněním hlasu spojené obavy a trápení. A je pro mě inspirativní vidět, že byť důvody našeho strachu jsou různé, na technické rovině (třesoucí se hlas, problém hluboce se nadechnout, aktivizace centra) jsme si všichni rovni.
Ach ten trénink a domácí úkoly
Na jaře jsem měla v jeden čas 6 lidí v individuálním tréninku, se kterými jsem byla v různé fázi cvičení hlasu a dechu. To mě přivedlo k myšlence vytvořit metodickou pomůcku - kartičky, podle kterých by mohli lidé snadno doma trénovat, pamatovali si cvičení a mohli si postupně přidávat obtížnost. Kartičky jsou v procesu tvorby.
Když holky hulákají...
Stále mě obklopují převážně ženy a stále mě to baví. V letošním roce jsem měla tu čest vést skupinku žen, které se daly dohromady po workshopu pro #Holky z marketingu. S láskou si opatruji vzpomínky na naše čtvrteční dopoledne, kdy jsme hulákaly na dvorku před Impact Hubem, popíjely bylinkové čaje v Expediční klubovně a znovu a znovu pilovaly business pitch, aby byl lidský, vybízel k dialogu, byl zacílený pro konkétního posluchače a obsahoval poutavý konkrétní příběh. Bylo mi ctí vidět, jak holky rostou nejen prezentačně a já jim v tom můžu malou troškou pomoci. A i já jsem se od nich naučila neuvěřitelně mnoho.
Kdybych měla vypíchnout jednu nejcenější zkušenost z vedení této skupinky, pak je to uvědomění, jak moc jsme každá jiná. Jak každá z holek potřebovala zcela jiný přístup, jinou motivaci, jinou formu zpětné vazby. Byť zakázka na trénink může být stejná (chci zlepšit sebeprezentaci a míň se bát vystupovat), cest, jak tuto zakázku naplnit, je tolik, kolik je lidé na této planetě. Buduje to ve mě velkou pokoru k tomu, co skutečně mohu změnit a jak moc je potřeba kombinovat různé odbornosti pro osobní rozvoj.
I am remarkable and so are you.
Tyto zkušenosti s holkami z marketingu, z Czechitas, s individuálními klientkami mě přivedly k tomu, že jsem si udělala certifikaci na #Iamremarkable workshop. Je to velmi jednoduchý a zároveň silný nástroj pro budování schopnosti sebeprezentace pro ženy a členy minoritních skupin. Zatím mám za sebou dva workshopy a jsem z této techniky dost nadšená. Možná je to i důvod, proč napsat podobný blogpost a sdílet své úspěchy s ostatními. Hlavní myšlenkou tohoto workshopu je to, aby ženy aktivně říkaly, v čem jsou dobré a co dokázaly. Budujeme tak novou normu ve společnosti, že žena, která sebevědomě mluví o svých úspěších, je v pořádku a zvládneme ji slyšet a třeba i podpořit a následovat.
Prezentací proti klimatické krizi.
Dalším velkým tématem, ze kterého mám obrovskou radost, jsou aktivity, kterým pracovně říkám "enviro prezentace". Tedy spolupráce, kde se propojila moje láska k prezentacím a můj hluboký zájem o témata životního prostředí a SDG's. Mohla jsem tak vést workshop storytellingu pro týmy zapojené do akcelerátoru Climate challenge, pomáhat s koncepcí konference World usability day a workshopu o SDG's, pomáhat brněnské starostce argumentovat k tématům životního prostředí, pomáhat budovat lektorské dovednosti pro kurz o pasivních domech. Každá tato spolupráce mi dávala veliký smysl a ráda bych příští rok tuto linku posílila.
K tomu mi pomáhá i spolení sil s designovým studiem Pábení, kde mohu pomáhat firmám šířit důležité myšlenky. Ať už pomáhat manažerům komunikovat se zaměstnanci o hodnotách a smyslu jejich práce, nebo designovat projekty, které naši společnost dělají zodpovědnější a udržitelnější. Třeba projekt o perinatální ztrátě s Unipou.
To byl můj rok 2019. Plný velkých výzev i těžkých rozhodnutí. Opustit Court of Moravia pro mě bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí v životě. A připojit se k Pábení je v těsném závěsu. :-)
Celý můj rok byl ve znamení hledání rovnováhy mezi rodinou, designem a prezentacemi a mám velkou radost, že design a prezentace začínají v mé práci stále víc srůstat a propojovat se. A vytvářejí tak víc prostoru pro rodinu.